Probleemgedrag in de ouderenzorg? Vraag een KEC (e-)consult aan

Probleemgedrag bij ouderen komt ten alle tijden voor, maar kan ook, in deze tijd, door alle coronamaatregelen worden versterkt of veroorzaakt. Er kunnen nieuwe zorgvragen ontstaan, zoals: 

‘Een cliënt wordt agressief omdat hij i.v.m. het coronavirus niet van de afdeling mag. Hoe voorkomen we als zorgmedewerkers dat deze cliënt agressief wordt?’ 

of 
 
‘Bewoners mogen niet meer van de afdeling af, maar willen wel deelnemen aan dagbesteding. Hoe gaan we hier als zorgmedewerkers mee om?’ 

Dit zijn actuele vragen waar het consultatieteam van KEC graag met zorgteams over wil meedenken. Op dit moment is het echter niet mogelijk om zorgorganisaties te bezoeken. Dit is een landelijke maatregel van het RIVM om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen en in te perken. 

Om deze reden biedt KEC een alternatief aan om zorgmedewerkers te ondersteunen: e-consult. De consulent zal online (mail/videobellen) of telefonisch meedenken.  

Het voordeel van e-consulting is dat er op korte termijn een aanvraag kan worden gedaan en er direct contact is met het consultatieteam. Het in kaart brengen van (probleem)gedrag van een cliënt kan echter lastiger zijn dan wanneer het in de praktijk wordt geobserveerd. De consulent en aanvrager zullen met elkaar bespreken wat de alternatieve mogelijkheden en oplossingen zijn. Aan zorgmedewerkers kan bijvoorbeeld worden gevraagd om videomateriaal van het gedrag van de cliënt aan te leveren. Dit kan dan worden geanalyseerd door het consultatieteam.  

 Loop jij als zorgteam tegen probleemgedrag in de ouderenzorg aan? Dien dan een aanvraag in. Er wordt dan zo snel mogelijk een afspraak gemaakt voor een e-consult. 

Bekijk de video en ontdek in een paar minuten wat KEC voor jou kan betekenen.
totop